Jak vybrat baterii pro motocykl?

Jak vybrat motobaterii?

Baterie jsou důležitou součástí motocyklů, jelikož se starají o dodávku energie všem elektrickým součástem. Velká část moderních strojů bez správného akumulátoru ani nenastartuje. Zjistěte, jak vybrat vhodnou baterii právě pro vaši motorku či skútr.

  • Tomáš, redaktor Heureka.cz
  • Doba čtení: 4 min.

Typy motobaterií

Olověné motobaterie

Jedná se prakticky o nejstarší typ baterií, který sice vyniká svojí příznivou cenou, ale kvůli odpařování elektrolytu vyžaduje pravidelné doplňování destilovanou vodou. Navíc je třeba, aby baterie byla využívána nebo alespoň relativně často dobíjena, jinak dochází k samovybíjení a při delší odstávce i ke snížení kapacity.

  • Nízká cena

  • Vyžaduje údržbu

  • Trpí na samovybíjení


Gelové motobaterie

U těchto motobaterií má elektrolyt formu tuhého gelu. Odpadá tedy hrozba vylití a odpařování, navíc jsou takové akumulátory celkově odolnější a nevyžadují ze strany uživatele žádnou zásadnější údržbu. Samovybíjení je u nich ale také znatelné, oproti bateriím s tekutým elektrolytem je navíc potřeba počítat s vyšší cenou.

  • Bezúdržbové

  • Vyšší kapacita při snížené hmotnosti

  • Zvládají hlubší vybíjení i provoz za zvýšených teplot

  • Vyšší cena


AGM motobaterie

AGM baterie mají elektrolyt zasáknutý v separátorech vyrobených ze skelných vláken. Jsou uzavřené a nehrozí u nich vylití kyseliny, z toho důvodu jsou odolné vůči otřesům a náklonům. AGM články také netrpí na samovybíjení. Jedná se o bezúdržbové akumulátory, to znamená, že u nich odpadá pravidelná kontrola hladiny elektrolytu.

  • Bezúdržbové

  • Odolnost vůči náklonům a otřesům

  • Hůře zvládají vysoké teploty


Lithiové motobaterie

Lithium-iontová technologie se velmi často využívá u spotřební elektroniky – baterie poskytují vysoký výkon při zachování kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti, navíc disponují i dlouhou životností. Jedinou zásadnější nevýhodou je tak poměrně vysoká cena.

  • Malé rozměry

  • Nízká hmotnost

  • Vyšší cena

Parametry

Údržba

Velká část motobaterií na dnešním trhu je označována jako bezúdržbová, fakticky je ale i u nich třeba dbát na správné skladování a udržování optimálního napětí, stejně tak i na pravidelnou vizuální kontrolu kontaktů a konstrukce.

Údržbové baterie se liší tím, že využívají tekutý elektrolyt, jehož hladina vlivem odpařování průběžně klesá. Daná údržba tedy spočívá v pravidelné kontrole hladiny elektrolytu a případného dolévání destilovanou vodou.

Napětí

Napětí u motobaterie musí odpovídat napětí, se kterým pracuje elektrický okruh motocyklu. Naprostá většina moderních motocyklů využívá 12V baterie, u starších nebo menších motorek se nicméně můžete setkat i s 6V akumulátory a existují i stroje vyžadující 8V baterie.

Kapacita

Udává se v ampérhodinách (Ah), jež vyjadřují, kolik ampérů elektrického proudu akumulátor dokáže dodávat za jednotku času. Platí, že čím výkonnější a vybavenější motocykl, tím vyšší kapacita je potřeba.

Přestože se u moto baterií někdy hovoří o jejich výkonu, většinou jde o mylné označení kapacity nebo startovacího proudu.

Po sezóně je dobré motobaterii odpojit, aby nedocházelo k samovybíjení.

Délka nabíjení

Délka, po kterou je potřeba moto baterii nabíjet, závisí na její kapacitě, technologii, ale i výkonu samotné nabíječky. Základní orientační údaj získáte, když podělíte kapacitu akumulátoru výkonem nabíječky v ampérech, nejčastěji se potřebná doba pohybuje v rozmezí 10–20 hodin. V ideálním případě sáhněte po inteligentní nabíječce, jež pozná, kdy je baterie nabita – zejména olověné akumulátory jsou totiž na přebíjení háklivé.

Rozměry

Zcela klíčové pro kompatibilitu baterie s motocyklem jsou její rozměry. Prostor pro akumulátor bývá často velmi omezený, a je proto nezbytné, aby jeho dispozice zcela odpovídaly. Rozměr bývá dohledatelný v příručce k motocyklu, případně jej obvykle lze nalézt na internetu nebo si jej můžete změřit. Výkonnější motobaterie zpravidla bývají i větší.

Startovací proud

Motocykly jsou různě náročné na to, kolik ampérů elektrického proudu vyžadují k nastartování. Výši ovlivňuje především výkon stroje a množství elektrické výbavy – čím je výkon větší a výbava sofistikovanější, tím větší startovací proud je potřeba.

Pólování

Pro kompatibilitu baterie s motocyklem je důležité také pólování, neboli to, jak jsou vůči sobě umístěny kladný a záporný pól. Rozlišuje se pólování levé a pravé, přičemž parametr musí být v souladu s tím, jak je provedena elektroinstalace motocyklu.

Výměna motobaterie je snadná a měl by jí zvládnout každý majitel motocyklu.

Odvětrávání

Baterie se při provozu zahřívají a některé typy mohou uvolňovat různé plyny. Proto je velká část akumulátorů vybavena odvětrávacími otvory. Ty se mohou nacházet na [horním krytu](https://baterie-motocykl.heureka.cz/f:25760:28446419/, ve středu baterie nebo vlevo či vpravo ve směru jízdy. U některých motocyklů se k nim navíc připojuje odvětrávací hadička, která plyny odvádí mimo konstrukci motocyklu. Důležité je, aby otvory byly vždy volné a průchodné, jinak by to mohlo vyústit v požár nebo poškození částí konstrukce motocyklu.

U olověných a gelových motobaterií se také setkáte s označením VRLA, což znamená odvětrávání řízené ventilem. Baterie v takovém případě upouští plyny pouze tehdy, je-li jejich koncentrace příliš vysoká. Výhodou tohoto řešení je omezení samovybíjení a prodloužení životnosti baterie. Některé menší akumulátory jsou pak uzavřené a žádné odvětrávání nemají, jelikož při jejich provozu k většímu zahřívání nebo uvolňování plynů nedochází.

Příslušenství

Olejové filtry na motorku

Moto řetězy

Nabíječky a startovací boxy

Startovací kabely

Autožárovky

Pneumatiky na motorku

Pneuměřiče

Nejčastější dotazy

Jak motobaterii zapojit?

Připojování baterie není ničím složitým – stačí ji umístit na designované místo v motorce, u některých strojů je pak potřeba ji ještě dodatečně upevnit, například pomocí šroubů, a případně připojit odvětrávací hadičku. Přesné instrukce bývají k nalezení v příručce k vozidlu.

Po umístění motobaterie se ujistěte, že odvětrávání nic neblokuje, baterie pevně drží na svém místě a kontakty jsou čisté. Poté již můžete přistoupit k připojení pólů – nejprve se připojuje kladný (červený) pól a až poté záporný, v opačném případě totiž hrozí vyzkratování akumulátoru. Po upevnění svorek již můžete vyzkoušet, jestli baterie správně funguje.

Jak baterii udržovat a skladovat?

Motocyklové akumulátory nevyžadují nijak složitou údržbu – důležité je pravidelně kontrolovat, zda jsou kontakty čisté, případně je očistit, a to samozřejmě po odpojení z okruhu. Pravidelně kontrolujte i zbytek konstrukce, jestli není nijak poškozený, a to především u akumulátorů s tekutým elektrolytem, kde by to mohlo být vyloženě nebezpečné. 

Důležitou součástí údržby je také správné skladování. Zejména u sezónních motocyklů, jež bývají odstaveny třeba i polovinu roku, je na místě motobaterii během odstávky vyjmout nebo alespoň odpojit jeden z pólů, aby nedocházelo k jejich vybíjení. Zejména u olověných a gelových akumulátorů být i vybití fatální.Následně je žádoucí akumulátor udržovat v prostředí, kde se teplota pohybuje zhruba mezi 5–15 °C, jinak může docházet k rychlému samovybíjení.

Ideální je přes zimu nechat motobaterii připojenou na tzv. udržovací nabíječce, která zachovává napětí v optimální hladině. V případě údržbových akumulátorů je pak potřeba ještě pravidelně kontrolovat hladinu elektrolytu a případně dolévat destilovanou vodu. Při skladování tekutých baterií také dbejte na to, aby byly umístěny vodorovně a nehrozilo vylití elektrolytu. 

Kdy motobaterii vyměnit?

Životnost dnešních motobaterií se obvykle pohybuje okolo 5–6 let. Čas na výměnu většinou předznamenává rychlé samovybíjení, pokles kapacity a znatelné snížení dodávaného startovacího proudu. Pokud baterie již nedokáže motocykl nastartovat nebo ani rozsvítit kontrolky na palubní desce, můžete se ještě pokusit ji nabít – bude-li se i nadále rychle vybíjet, je nejvyšší čas investovat do nové. Stát se to přitom může i u relativně nových akumulátorů, a to když dojde k tzv. zasulfátování olověných desek – to bývá většinou důsledkem hlubokého vybití při nesprávném skladování baterie. Baterii vyměňte i tehdy, pokud na ní zpozorujete nějaké větší mechanické poškození.

Jak zlikvidovat starou motobaterii?

Baterie do motocyklů jsou nebezpečným odpadem, mohou totiž obsahovat žíraviny či další nebezpečné látky. Starý akumulátor můžete odevzdat ve specializovaném sběrném dvoře, alternativně nabízí někteří prodejci možnost starou baterii odevzdat k ekologické likvidaci při nákupu nové. V žádném případě ale motocyklovou baterii neodkládejte do běžného odpadu.

Značková či neznačková baterie?

Na trhu se setkáte s celou řadou výrobců motobaterií – najdete mezi nimi renomované výrobce s dlouholetou tradicí i méně známé značky, které obvykle lákají nižší cenou. Vzhledem k důležitosti baterie pro provoz motocyklu se v každém případě doporučuje sáhnout po značkovém produktu, a to i za cenu příplatku – ten se vám totiž většinou vrátí díky delší životnosti takového výrobku. Neznačkové akumulátory nemusí dosahovat deklarovaných parametrů a mohou být méně spolehlivé při teplotních výkyvech.

Ideální je baterii zakoupit ve specializovaném obchodě s dobrými zákaznickými referencemi, kde vám budou schopni poradit i ohledně kompatibility, instalace a v případě jakýchkoli potíží se nebudou vyhýbat plnění záručních podmínek.